Sebo-ET22
Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Legnica Płeć: Miłośnik Kolei
|
Wysłany: Śro 16:59, 07 Paź 2009 Temat postu: SM30/1D |
|
|
SM30 - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów.
Konstrukcja powstała w CBK PTK w latach 1954-1955 była pierwszą lokomotywą spalinową użytkowaną przez PKP. Produkcji podjęły się zakłady Fablok w Chrzanowie. Pierwotnie lokomotywa była napędzana silnikiem spalinowym Wola-V-Roka 300 o mocy 300 KM, w późniejszym okresie zastąpionym przez silnik 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W latach 80. część lokomotyw zmodernizowano stosując silniki 16H12A (licencja Henschel).
Pudło lokomotywy wspierało się na dwóch dwuosiowych wózkach (układ Bo'Bo'). Siłę pociągową zapewniały cztery elektryczne silniki trakcyjne LT-31 lub Lka-310 zawieszone na osiach w sposób półodsprężynowany - "za nos", czyli z jednej strony silnik jest osadzony na osi zestawu kołowego za pomocą dwóch łożysk ślizgowych, a z drugiej strony opiera się wspornikiem silnika trakcyjnego na wsporniku wózka poprzez wahacz i podwójne sprężyny (zawieszenie tramwajowe).
Silniki trakcyjne były zasilane prądnicą główną typu PABOM 186a spec, prądu stałego, ze wzbudzeniem mieszanym. Była to maszyna sześciobiegunowa o mocy znamionowej 220 kW przy najwyższym napięciu 600 V i obciążeniu ciągłym 367 A oraz przy 1500obr/min. Prądnica służyła także jako rozruch dla silnika spalinowego.
Na bazie lokomotyw SM30 powstały lokomotywy SP30, wyposażone w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów (napięcie 500 V, prąd czerpany z prądnicy głównej).
PKP zakupiła 302 takie lokomotywy, w tym 9 z przemysłu. W chwili obecnej na stanie PKP pozostało jeszcze kilkadziesiąt egzemplarzy tej lokomotywy, wyłącznie w wersji z silnikami Wola. W przemyśle zatrudnienie znalazło ponad 600 lokomotyw tego typu.
Producent - Fablok
Lata budowy - 1957-1970
Układ osi - Bo'Bo'
Masa służbowa - 36 ton
Długość ze zderzakami - 10140 mm
Szerokość - 3000 mm (max 3130)
Wysokość - 4300 mm
Średnica kół - 850 mm
Zapas paliwa - 750 l
Typ silnika spalinowego - 2DVSa-350
Moc znamionowa - 257 kW
Maksymalna siła pociągowa - 7500 kG
Rodzaj przekładni - elektryczna
Prędkość konstrukcyjna - 60 km/h
Nacisk osi na szyny - 9 ton
System hamulca - hamulec samoczynny Knorra
Sterowanie wielokrotne - brak
System ogrzewania - brak
Post został pochwalony 0 razy
|
|