Forum www.lsmk.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

SM30/1D

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.lsmk.fora.pl Strona Główna -> Lokomotywy Spalinowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sebo-ET22




Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Legnica
Płeć: Miłośnik Kolei

PostWysłany: Śro 16:59, 07 Paź 2009    Temat postu: SM30/1D

SM30 - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów.

Konstrukcja powstała w CBK PTK w latach 1954-1955 była pierwszą lokomotywą spalinową użytkowaną przez PKP. Produkcji podjęły się zakłady Fablok w Chrzanowie. Pierwotnie lokomotywa była napędzana silnikiem spalinowym Wola-V-Roka 300 o mocy 300 KM, w późniejszym okresie zastąpionym przez silnik 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W latach 80. część lokomotyw zmodernizowano stosując silniki 16H12A (licencja Henschel).

Pudło lokomotywy wspierało się na dwóch dwuosiowych wózkach (układ Bo'Bo'). Siłę pociągową zapewniały cztery elektryczne silniki trakcyjne LT-31 lub Lka-310 zawieszone na osiach w sposób półodsprężynowany - "za nos", czyli z jednej strony silnik jest osadzony na osi zestawu kołowego za pomocą dwóch łożysk ślizgowych, a z drugiej strony opiera się wspornikiem silnika trakcyjnego na wsporniku wózka poprzez wahacz i podwójne sprężyny (zawieszenie tramwajowe).

Silniki trakcyjne były zasilane prądnicą główną typu PABOM 186a spec, prądu stałego, ze wzbudzeniem mieszanym. Była to maszyna sześciobiegunowa o mocy znamionowej 220 kW przy najwyższym napięciu 600 V i obciążeniu ciągłym 367 A oraz przy 1500obr/min. Prądnica służyła także jako rozruch dla silnika spalinowego.

Na bazie lokomotyw SM30 powstały lokomotywy SP30, wyposażone w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów (napięcie 500 V, prąd czerpany z prądnicy głównej).

PKP zakupiła 302 takie lokomotywy, w tym 9 z przemysłu. W chwili obecnej na stanie PKP pozostało jeszcze kilkadziesiąt egzemplarzy tej lokomotywy, wyłącznie w wersji z silnikami Wola. W przemyśle zatrudnienie znalazło ponad 600 lokomotyw tego typu.



Producent - Fablok
Lata budowy - 1957-1970
Układ osi - Bo'Bo'
Masa służbowa - 36 ton
Długość ze zderzakami - 10140 mm
Szerokość - 3000 mm (max 3130)
Wysokość - 4300 mm
Średnica kół - 850 mm
Zapas paliwa - 750 l
Typ silnika spalinowego - 2DVSa-350
Moc znamionowa - 257 kW
Maksymalna siła pociągowa - 7500 kG
Rodzaj przekładni - elektryczna
Prędkość konstrukcyjna - 60 km/h
Nacisk osi na szyny - 9 ton
System hamulca - hamulec samoczynny Knorra
Sterowanie wielokrotne - brak
System ogrzewania - brak


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.lsmk.fora.pl Strona Główna -> Lokomotywy Spalinowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Emule.
Regulamin