Sebo-ET22
Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Legnica Płeć: Miłośnik Kolei
|
Wysłany: Śro 16:37, 07 Paź 2009 Temat postu: SM15/12D |
|
|
SM15 (oznaczenie fabryczne 12D) - spalinowóz manewrowy produkowany w latach 1963 - 1966 przez zakłady Fablok w Chrzanowie na podstawie dokumentacji radzieckiej lokomotywy ТГМ3. Odbiorcami lokomotyw były PKP (oznaczenie SM15) oraz zakłady przemysłowe (oznaczenie Ls750H). Lokomotywy SM15 wyposażane były w szybkoobrotowy silnik produkcji radzieckiej o mocy 750 KM z przekładnią hydromechaniczną (kilka pojazdów wyposażono także w polski silnik V12CD19 o mocy 800 KM[1]). W toku produkcji wprowadzono także na potrzeby przemysłu zmodyfikowaną wersję Ls750Hu z przekładnią hydrauliczną. Wadą tych lokomotyw, która spowodowała ich szybkie wycofanie, była wysoka awaryjność zastosowanych zespołów napędowych i przekładni. Po uruchomieniu produkcji spalinowozu SM42 produkcja tych lokomotyw została wstrzymana. Pierwsze lokomotywy wyprodukowane w 1963 (SM15-01 i SM15-02) sprowadzone zostały dla PKP bezpośrednio z ZSRR. Kolejne 25 sztuk zostało wyprodukowanych dla PKP w zakładach Fablok. Lokomotywy te stacjonowały w Krakowie Płaszowie, a ostatecznie wycofano je na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Część przekazana została dla potrzeb kolei przemysłowych.
Producent - Ljudinowo (ZSRR)
Fablok
Lata budowy - 1963-1966
Układ osi - Bo'Bo'
Masa służbowa - 70 ton
Długość ze zderzakami - 12600 mm
Moc znamionowa - 550 kW (750 KM)
Rodzaj przekładni - hydrauliczna systemu Voitha
Prędkość konstrukcyjna - 60 km/h
Sterowanie wielokrotne - brak
System ogrzewania - brak
Post został pochwalony 0 razy
|
|